IndeksIndeks  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  

Rozwój techniki


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematuShare | 
 

 Rozwój techniki

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down 
AutorWiadomość


avatar
konta specjalne
PisanieTemat: Rozwój techniki   Sob Lip 30, 2016 10:13 am


Rozwój techniki

W pierwszej połowie XX wieku technologia rozwijała się szybko, a intensywność tych działań narastała od okresu międzywojennego do pierwszych lat II wojny światowej. W tym czasie każdy kraj walczył o zaistnienie na rynku, chciał stworzyć nowoczesne technologie, zdobyć niebanalne profity, uznanie, ułatwić swoim żołnierzom walkę na froncie, wspomóc cywili w trudniejszych czasach. Dostęp do nowinek technicznych miał zapewnić państwom pozycję, a ich władzom poparcie społeczeństwa.

Wojna wiązała się ze znaczącym rozwojem w technologiach uzbrojenia, tworzyła potrzebę rozwoju komunikacji, medycyny, wsparcia logistycznego. Tak więc mówiąc o rozwoju techniki w tym okresie główny nacisk trzeba kłaść na właśnie te dziedziny. Silny konflikt niemiecko-brytyjski wpłynął na utworzenie radarów, które zapewniały angielskim wojskom przewagę nad tymi niemieckimi. Panująca między państwami tzw. wojna w eterze doprowadziła do rozwinięcia się technologii, która miała umożliwić zagłuszanie fal radiowych (Anglicy skonstruowali specjalne urządzenie ziemia-powietrze, która zagłuszała fale na częstotliwości, z której korzystali Niemcy). Innym osiągnięciem brytyjskich techników było stworzenie Aspiryn, nadajników, które emitowały kreski alfabetu Morse'a zamiast szumu. Sygnał tych wysoko zaawansowanych nadajników był ponoć nie do odróżnienia od tego nadawanego przez niemieckie urządzenia.
Nie można zapomnieć również o innym osiągnięciu w dziedzinie związanej z przekazem radiowym. Słynna Enigma, czyli niemiecka maszyna szyfrująca, używana początkowo przez cywili, a dopiero później przez wojsko, pojawiła się w latach dwudziestych XX wieku i zdecydowanie wpłynęła w sposób bardzo intensywny na początkowe działania na froncie w trakcie II wojny światowej.

W związku z wybuchem wojny wszystkie kraje mogły mówić o wzroście kalibru dział, czy też większej celności sprzętu. Skuteczność używanej broni była bardzo ważna i stanowiła jeden z priorytetów wśród pracujących inżynierów. Jednym z największych osiągnięć w tej sprawie była Niemiecka armata kolejowa Dora o kalibrze 802 mm. Strzelała ona potężnym, ważącym prawie 5 ton pociskiem nawet na 50 km, bądź też pociskiem o wadze 7 ton na 20 kilometrów. Pociski wystrzelone z tej broni były w stanie przebić ściany z żelbetonu o grubości do siedmiu metrów, czy też metalowe płyty o gróbości jednego metra. Działo to planowano użyć podczas kampanii we Francji, jednakże prace nad nim ukończono dopiero w roku 1942.

Rok 1942 wiązał się również z inną zmianą w technologii broni, karabiny maszynowe osiągnęły szybkość aż 1000 strzałów na minutę co uczyniło je jeszcze bardziej śmiercionośną bronią.

II wojna światowa to również okres, w którym coraz większe znaczenie wśród wojsk nabierają samochody. W latach poprzednich powszechne było wykorzystywanie przez żołnierzy koni, jako zwierząt jucznych i transportowych, jednak w trakcie II wojny zwierzęta te coraz szybciej znikały z pola bitwy. Nie zostały one całkiem wyparte aż do końca konfliktu, jednakże wyraźnie doceniono zdecydowanie trwalsze, wytrzymalsze i szybsze konie mechaniczne.
Wśród najbardziej popularnych tworów tego okresu jest znany nam wszystkim Volkswagen Typ 1, czyli Garbus. Pierwsze projekty tego samochodu pojawiły się w 1934 roku, zostały one zaprezentowane przez Ferdinanda Porsche niemieckiemu rządowi i zostały przyjęte z wielkim entuzjazmem. Była to w końcu odpowiedź Hitlera na pragnienia o stworzeniu taniego, rodzinnego samochodu. Samochód został zatwierdzony do produkcji seryjnej 4 lata później, zaś w roku 1941 wyprodukowano pierwsze cywilne modele. Garbus odniósł niesamowity sukces, wykorzystywany był przez zwykłych obywateli (na którego mógł pozwolić sobie nawet przeciętny robotnik o niewielkich zarobkach), jak i przez żołnierzy na frontach. Garbusy można było spotkać niemal wszędzie, gdzie Niemcy zajmowali się okupowanym terenem, radziły one sobie świetnie w trudnym terenie, nie miały problemu z przejazdem po błotnistych drogach. Wyprodukowano aż 40 tysięcy egzemplarzy tego modelu dla wojsk Wehrmachtu, z czasem stworzono nawet wersje zdolną poruszać się po wodzie.
Innymi popularnymi samochodami były między innymi ciężarówki Opel Blitz produkowane w Niemczech, w Ameryce zaś Ford Motors Company produkował Willys Jeepa, samochód o przypiętej łatce jednego z najbardziej wytrzymałych i szerzej stosowanych aut terenowych. W tym samym kraju powstają także Half Trucki. Do wyścigu w dziedzinie mechaniki samochodowej dołączyli się również Brytyjczycy, Rosjanie i Polacy, pierwsi z nich stworzyli terenowo-osobowe Chevrolety, drudzy samochody ciężarowe ZIS i osobowo-terenowe GAZ, zaś nasi rodacy wyspecjalizowali się w tworzeniu Ursusów.

Ciekawą informacją jest również fakt, iż znane nam doskonale cukierki M&Ms pojawiły się na rynku właśnie w roku 1941, początkowo jednak ich sprzedaż kierowana była jedynie w stronę amerykańskich wojsk. Cukierki zdobyły sławę dzięki swojej praktyczności, małe lukrowe otoczki zapobiegały topieniu się czekoladowego wnętrza, a czekolada, a tym bardziej cukier, przydawały się na froncie ze względu na wysoką wartość energetyczną, a także na korzystny wpływ na stan psychiczny żołnierzy.

Jeśli chodzi o życie przeciętnych ludzi, ono też kierowało się ku lepszemu. Domowe kuchnie powoli rozwijały się, tradycyjne łyżki i trzepaczki zostały zastępowane o wiele wygodniejszymi mikserami, zmywarki uzyskały praktyczniejsze otwarcie, od roku 1940 ładowane były one tak jak aktualnie dostępne maszyny od przodu, nie od góry jak w latach poprzednich. Warto zapamiętać, że niemal wszystkie kuchenne maszyny (lodówki - występujące oczywiście w wersjach z zamrażarkami, piece, zmywarki) w tamtych czasach były białe.

Dodatkowym uprzyjemnieniem życia było utworzenie w pełni działających już programów telewizyjnych. Najczęściej składały się one z kompletu powtarzających się co jakiś czas filmów przeplatanych krótkimi wiadomościami i komunikatami. I choć telewizor nie był tym na co mogli pozwolić sobie wszyscy ludzie, zyskiwał on coraz bardziej na popularności. Coraz częściej też można było usłyszeć o kolorowych programach (pierwsza emisja takowego nastąpiła w USA 1928 roku, a sam system dopracowano i stworzono w 1940), jednak telewizory zdolne przejmować taką transmisję przez parę lat miały jeszcze nie wejść na rynek cywilny.  
Kino również parło do przodu, pojawiały się pierwsze filmy z dźwiękiem (w latach 20 w USA, w 30 w Europie), a także podejmowano próby nagrywania filmów kolorowych, nadal jednak mało producentów decydowało się na taki wybór ze względu na wysokie koszty produkcji.

Kolejnym innowacyjnym wynalazkiem były wideofony, stworzone w Niemczech i udostępnione w urzędach do użytku publicznego w 1936 roku. Same zaś telefony stawały się coraz bardziej popularne, posiadały one jeszcze tabliczkę numerową.



Powrót do góry Go down
Zobacz profil autora
 
Rozwój techniki
Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry 
Strona 1 z 1

Permissions in this forum:Możesz odpowiadać w tematach
Sous le ciel de Paris :: Krok Pierwszy :: Strefa Fabularna :: Vademecum-
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematuSkocz do: